کتاب مبانی فیلمنامه نوشته محسن عبدلی استاد سرشناس دانشکده هنر در ۱۶۰ صفحه و در قطع وزیری از سوی انتشارات دایره سفید و به سفارش مرکزعلمی کاربردی واحد ۴۸ تهران منتشر شد.

موضوع اصلی کتاب در باره قواعد و اصول فیلمنامه نویسی است. این استاد دانشگاه در مورد کتاب جدید خود گفت:
همانگونه که می دانیم ، سینما و تلویزیون وامدار ادبیات می باشند و شاهکارهای سینمایی جهان همچون : تایتانیک، ساخته ی جیمز کامرون، لورنس عربستان ساخته ی دیوید لین، جویندگان و چگونه غرب تسخیر شد ساخته ی جان فورد ، فیلم ریولوبو و ریوبرواوو ساخته ی هاوارد هاوکز، آپارتمان و خارش هفت ساله ساخته ی بیلی وایلدر، اینسپشن و ممنتو ساخته ی کریستف نولان و جاده ی مالهالند ساخته ی دیوید لینچ ، همین طور قیصر و گوزنها، ساخته ی مسعود کیمیایی، آرامش در حضور دیگران ساخته ی ناصر تقوایی ، طعم گیلاس ساخته عباس کیارستمی، رگبار ساخته ی بهرام بیضایی، فروشنده و.جدایی نادر از سیمین … همه و همه در ابتدا فیلمنامه بودند و در واقع این فیلمنامه است که اساس و پایه ی سینما و تلویزیون را به وجود می آورد .
کتاب مبانی فیلمنامه با توجه به اهمیت این موضوع نگارش یافته است و در آن به قواعد و اصول فیلمنامه نویسی پرداخته است که طبیعتا برای کسانی که به فیلمنامه نویسی علاقه مند هستند، فوق العاده موثر و راهگشا است، ضمنا برای دانشجویان رشته ی سینما و نیز علاقه مندان و شیفتگان آثار سبنمایی نیز مفید و قابل توجه است.


در پایان کتاب مبانی فیلمنامه لیستی از ۱۰۱ فیلمنامه ی برتر تاریخ سینما به انتخاب مجله های سینمایی sight and sound و filmmaker معرفی شده است.