سینمای دفاع مقدس از تولد تا شهادت!

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
  • نظرات : بدون دیدگاه

به یاد رسول ملاقلی پور

جبارآذین

گرچه درسال های دور، برای ولادت سینمای انقلاب به همت یکی دو تن از هنرمندان کشور، کوشش هایی شکل گرفت، ولی این تلاشهای کوچک در کوران حوادث اجتماعی، غفلت ها و بی توجهی های برخی مسوولان فرهنگی و مدیران سینمایی، دیده نشد و به رغم وجود هزاران سوژه، شخصیت و رخدادهای انقلابی، نتوانست زمینه ساز ظهور چنین سینمایی شود و سینمای انقلاب در حد همان شکل گیری های جنینی متوقف ماند و سینمای ایران نتوانست و نتوانسته است حتی گوشه ای از رویدادهای انقلاب مردم ایران را به تصویر بکشد!

ولی سینمای کشور و مردم توانستند شاهد تولد سینمای دفاع مقدس، به همت چند سینماگر نسل انقلاب باشند. زنده یاد رسول ملاقلی پور؛ پدر سینمای دفاع مقدس و ابراهیم حاتمی کیا، ازجمله پدیدآورندگان سینمای واقع گرای دفاع مقدس با تعاریف و ویژگی های همسو و هماهنگ با مولفه های دفاع مقدس و ارزش ها و آرمانها و پیامدهای آن بودند.

ولادت سینمای دفاع مقدس، مدیون و محصول عشق وایمان و عزم و همت سینماگرانی است که آنچه را باور داشتند و از جنگ و جبهه و رزمندگان و شهید و شهادت می شناختند و با آن در جبهه ها و پشت جبهه ها و میان مردم زندگی کرده بودند، به تصویر می کشیدند.

ازهمین رو فیلم های دفاع مقدسی آغازین شادروان ملاقلی پور و حاتمی کیا، سرشار از لحظه ها و صحنه های باورمندی است که ازصافی دل های مومن گذشته اند. آن ها بعدهاهم که سینمایی تر شدند وهمچنان دفاع مقدسی و اجتماعی ساختند، حرف های آثارشان دلی بود.

به ویژه ملاقلی پور که فرزند مردم و انقلاب و دفاع مقدس بود. با آنکه بعدها دیگرانی نیز به آن دو پیوستند وچند تن تا جاهایی خوب جلو رفتند، اما شرایط متغیراجتماعی و فرهنگی و بی اعتنایی مسوولان سینمایی و فرهنگی، سبب شد، آن ها و فیلم های دفاع مقدسی – نه تقلیدی و کپی شده از روی فیلم های جنگی خارجی- از گردونه سینما خارج و با رونق بازاری سازی، منزوی و شهید شوند.

هرچند درسالیان اخیر، با پیوستن نسل جدید به سینما، همراه چند سینماگر قدیمی ،همچنان به سفارش برخی ارگانها و سازمان ها، کم و بیش فیلمهای دفاع مقدسی ساخته می شود. لیکن اغلب آنهاعمدتا تکنیکی اند و در میان بیشتر آنها، عناصر اساسی و تعیین کننده تولید چنین فیلم هایی یعنی باور و ایمان و “دل” وجودندارد.

مولفه هایی که فیلم های ماندگاری مانند: پرواز در شب، سفربه چزابه، دیده بان، مهاجر و … را چون دلی ساخته شده و بر دل مخاطب نشسته بودند، شاخص و ممتاز کرده است.

یاد و خاطرات رسول ملاقلی پور زنده باد