نقد و بررسی سریال بانوی سردار

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
  • نظرات : بدون دیدگاه

بانوی سردار؛ حماسه ای شورانگیز از زندگی و مبارزات یک زن دلاور بختیاری

جبار آذین مدرس سینما

بعد ازتولید و پخش سریال خوب و تماشایی بانوی عمارت که حال و هوای سریال سازی را در تلویزیون کسالت بارانحصاری اسپانسری کشورتغییر داد و کدورت های نشات گرفته از تماشای سریال های متوسط و ضعیف را برای مدتی از خاطر بینندگان سیما زدود، این روزها یک مینی سریال خوش ساخت و با محتوای دیگر به نام بانوی سردار، لبخندی از رضایت بر چهره مخاطبان تلویزیون نشانده است. بانوی سردار، روایت تصویری و تلویزیونی جذابی از یک کارگردان خوشنام با کارنامه ای قابل اعتنا در تولید آثار خوب هنری و سینمایی است. پرویز شیخ طادی در درام اجتماعی، تاریخی و خانوادگی بانوی سردار، راوی هنرمندانه بخشی ازتاریخ معاصر کشور و نقش و سهم ایل غیور بختیاری و بویژه یک زن دلاور به نام بی بی مریم، ملقب به سردار مریم در مبارزه با قجر و ظل السطان قجری و استعمارگران انگلیسی است. بازیهای خوب و درست هدایت شده، وفاداری در بازنمایی رخدادهای تاریخی و تسلط بر تصویر و صحنه و فضاسازی های تماشایی؛ تعریف ملموس داستان دراماتیزه شده و شورانگیز زندگی و مبارزات بی بی مریم در مدیومی فراتر ازقالب های تصویر سازی تلویزیونی، در بستری از مناسبات واقع گرای اجتماعی، تاریخی و سیاسی، کارگردانی حرفه ای، موسیقی و آوای خوش و پردازش مقبول موضوع های قومی و ملی، از سریال بانوی سردار، یک اثر ملی و حماسی ساخته است. گرچه پروبز شیخ طادی در بانوی سردار به دلیل تنوع سوژه ها، رویدادها و حوادث تاریخی و خانوادگی و سیاسی، می توانست با خلق داستانک های فرعی، این سریال را از دوازده قسمت به یک مجموعه سی قسمتی برساند، ولی با پرهیز ازحاشیه پردازی، توان هنری خود را به بازگویی و بازسازی داستان محوری سریال و قصه پرتب و تاب مریم بانوی سردار معطوف ساخته تا سریالی محکم، قوی، جذاب و تاثیرگذاربسازد که در کل به توفیق هم رسیده است. نکته قابل تامل و توجهی که در نگارش فیلمنامه ها وتولید اغلب آثار تاریخی و از جمله بانوی سردار بر روی آن مکث لازم صورت نگرفته و نمی گیرد، این است که آدم های آن هاشیک و وزین و در حد افراد تحصیل کرده امروزی سخن می گویند و شعار می دهند. نویسندگان این نوع کارها از یاد می برند که کاراکترهای سریال ها و فیلم های تاریخی، اشخاصی بادانش،بینش،فرهنگ وادبیات خاص شرایط تاریخی و اجتماعی جامعه خود هستند و فیلمنامه نویسان باید با رعایت ادبیات دوره ای که شخصیت های قصه های آن ها در آن زندگی می کنند، برای آنها دیالوگ بنویسند و خود به جای آن ها نیندیشند و دیالوگ نگویند. با اینهمه، امتیازها و ویژگی های مثبت ساخته شیخ طادی توانسته است بانوی سردار رابه یک مجموعه دیدنی وبه یادماندنی تبدیل کند. بانوی سردارامتیازی دیگر در کارنامه هنری پرویز شیخ طادی است.