پایگاه خبری نمانامه: شاهنامه امین با اقتباس از شاهنامه فردوسی توسط سید حسن امین به نظم و نثر بازآفرینی، خلاصه، تحلیل و تفسیر شده‌است. این اثر در هفت مجلد که هر جلد آن قرار است کتابی مستقلی شود در حال آماده سازی برای انتشار است که احتمال آن می رود جلد نخست آن به زودی وارد بازار کتاب شود.

درباره نویسنده

سید حسن امین، ادیب، شاعر، فیلسوف و حقوقدان ایرانی در سال ۱۳۲۷ خورشیدی متولد شد. در هفده سالگی وپس از گرفتن دیپلم ادبی به تحصیل در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در رشته حقوق قضایی و همزمان بهفراگیری فلسفه نزد استادان بزرگ در خارج از دانشگاه پرداخت. پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران،در سال ۱۳۵۴ خورشیدی جهت کسب دانش جهانی و ادامه تحصیل به کشور انگلستان سفر کرد و در رشته حقوق بینالملل در دانشکده حقوق دانشگاه گلاسکو موفق به اخذ مدرک دکتری گردید و در سال ۱۳۷۱ مطابق با ۱۹۹۲ میلادی،در همان دانشگاه استاد تمام شد. از ایشان کتاب ها و تالیفات و مقالات متعددی در زمینه های متنوع علوم انسانی تا کنونبه چاپ رسیده است.پروفسور امین در ادبیات نظرات منحصر به فردی دارد. مثلا ایشان شعر را هنر ملی ایرانیان می داند. وی، همچنیناعتقاد دارد که حافظ محبوب ترین شاعر نزد ایرانیان است و از عشق و رندی به عنوان دو کلید شعر حافظ یاد می کند.ایشان معتقد است که ابن عربی و عبدالرحمان جامی در افکار و آثار بزرگانی مانند ملاصدرا، فیض کاشانی، حاج ملاهادیسبزواری و… تاثیرگذار بوده اند. امین، سرچشمه حقیقی تعزیه را در سنت نمایشی ایران باستان و سوگ سیاوش می داند.ایشان درباره نیما یوشیج می گوید: … شعر اروپایی و شعر فارسی را به هم در مفهوم و تصویر نزدیک کرد. پروفسور امین، مولانا را نابغه ای می داند که به دنبال دریافتن معنای زندگی است. استاد امین با ریز بینی و تیز بینی در اشعار خیام وهمچنین با ملاحظه به ویژگی های زیست فیلسوفانه، معتقد است که می توان بین اشعار متضاد خیام به نوعی جمع کرد.وی شاهنامه را سند هویت ملی ایرانیان می داند و نسبت زرتشتی گری و حتی سنی بودن فردوسی را رد می کند. پروفسورامین، شهریار را محبوب ترین شاعر صد ساله اخیر ایران می دانند و معتقد است پس از حافظ تا عصر مشروطه به استثنایجامی و صایب تبریزی، شاعر بزرگ دیگری چون شهریار، مقبولیت عام و محبوبیت عمومی پیدا نکرده است.در انتهای این قسمت ذکر این نکته ضروری است که این مقاله به شیوه تحلیلی توصیفی نوشته شده است.

 

 

شاهنامه امین

جلد اول درباب هستی‌ شناسی، ایران‌شناسی، اساطیر و تاریخ ایران باستان و موقعیت آن در جهان آن روزگار تا سقوط سلسله ساسانیان است؛ جلد دوم به تاریخ تمدن و فرهنگ ایران باستان پرداخته‌است؛ در جلد سوم تاریخ ادیان در ایران باستان و به صورت خاص متن گاتای زرتشت راهنمای نگارنده بوده‌است و از جلد چهارم است که شاهنامه امین وارد دوران تاریخ ایران پس از اسلام می‌شود و از حمله اعراب به ایران تا پایان خلافت عباسی را به رشته نظم درمی‌آورد؛ جلد پنجم این اثر دوره طولانی تاریخی از حمله مغول به ایران تا سال ۱۳۹۶ را پوشش می‌دهد تا در مجلدات ششم و هفتم به معرفی نام‌آوران تاریخی، علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی، حقوقی و اقتصادی ایران زمین و همچنین معرفی مفاهیم و آیین‌ها و اعلام تاریخی و … پرداخته شود. مفاهیم روزآمدی مانند آزادگی، جوانمردی، حقوق بشر و عدم تبعیض جنسیتی، قومی، زبانی و غیره در آن موج می‌زند و نگارنده علاوه بر بازآفرینی شاهنامه، تداوم تاریخ ایران و جهان را نیز در آن گنجانده و ادامه تاریخ ایران تا امروز را به سبک و سیاق فردوسی اما براساس تاریخ مستند هم به انجام رسانده‌است و به جرات می‌توان گفت دیباچه‌ای که بر جلد اول این اثر فاخر نگاشته شده‌است خود ارزش کتابی مستقل را دارد و سرشار است از مفاهیم و معانی دقیق و مهم ادبی، تاریخی و فرهنگی که ذهن خواننده را برای ورود به دریای نظم پیش رویش آماده می‌سازد.

اهمیت این اثر را فارغ از اهمیت بی‌نظیر ادبی در عصر حاضر، باید در پرداختن به ابعاد مختلف تاریخ ایران در تمام ادوار دانست که در کمتر اثری اعم از منثور و منظوم دیده می‌شود. نگارنده این کتاب را به مناسبت هزارمین سال پایان یافتن سرایش شاهنامه فردوسی به حکیم ابوالقاسم فردوسی تقدیم داشته و اینگونه می‌سراید