محمود دولت آبادی؛ آقای رمان ایران

 

گزارش: آزاده فخری

“آقای رمان ایران” محمود دولت آبادی، زاده ۱۳۱۹ ؛ نویسنده، نمایش‌نامه نویس و فیلم‌نامه نویس برجسته و سرشناس ایران، علاوه بر خلق آثار ارزشمندی همچون “جای خالی سلوچ” و رمان بلند ده جلدی “کلیدر”، چند نمایش‌نامه و فیلم‌نامه هم به نگارش درآورده است. گرچه همچنان رمان “کلیدر” در میان باقی آثار او مشهورترین است و به زبان های آلمانی و کردی نیز ترجمه شده است. از آثار دولت آبادی تا کنون اقتباس هایی صورت گرفته از جمله فیلم “زمستان است” به کارگردانی “رفیع پیتز” که بر اساس داستان “سفر” ساخته شده است. او همچنین سابقه بازیگری در تئاتر و سینما را دارد.

زندگینامه کامل محمود دولت آبادی

در واقع بازی در نمایش «شب‌‏های سفید» اثر داستایوسکی باعث ورود دولت آبادی به عرصه تئاتر شده است. سایر نمایش هایی که او در آنها به ایفای نقش پرداخته است عبارتند از : «نگاهی از پل» نوشته آرتور میلر، «قرعه برای مرگ» اثر واهه کاچا، «تانیا»، «اینس مندو» و نمایش های ایرانی «چوب به دست های ورزیل» اثر غلامحسین ساعدی، «شهر طلایی» عباس جوانمرد، «قصه طلسم و حریر و ماهیگیر» علی حاتمی، «ضیافت و عروسک ها» بهرام بیضایی، سه گانه «مرگ در پاییز» اکبر رادی، «تمام آرزوها» (تامارزوها) نوشته نصرت الله نویدی، «چهره های سیمون ماشار» اثر برشت با کارگردانی مشترک محسن یلفانی و سعید سلطان پور، «حادثه درویشی» نوشته آرتور میلر با کارگردانی ناصر رحمانی نژاد و نمایش «در اعماق» اثر گورکی با کارگردانی مهین اسکویی. محمود دولت آبادی خود نیز کاری بر اساس «راشومون» نوشته آکوتاگاوا را کارگردانی کرده و به روی صحنه برده و چندین نقد تئاتر نیز در همان سالها از او در مطبوعات به چاپ رسیده است که می توان به چند نمونه از این نقدها اشاره کرد: “با خشم به یاد آر” نقد اجرایی با همین نام نوشته جان آزبرن، “سیری در اندیشه های برشت” نقدی بر کتابی به همین نام، “سودای مرد پیر” نگاهی به نمایشنامه های محاق و مرگ در پاییز اثر اکبر رادی و “غریبه در نارستان” نقدی بر نمایشنامه افول اثر اکبر رادی. موفقیت های دولت آبادی در عرصه هنرهای نمایشی در سال ۱۳۵۳ با بازی او در در نقشی کوتاه در فیلم “گاو” ادامه یافت.
نمایشنامه “تنگنا” ۱۳۴۹، توسط انتشارات رز و انتشارات پیوند؛ و نمایشنامه “ققنوس” ۱۳۶۱ ، توسط نشر چشمه نمایشنامه هایی هستند که تا کنون از قلم آقای شوالیه به چاپ رسیده اند. لازم است یادآوری کنم که نشان شوالیه ادب و هنر فرانسه در ۲۵ آبان ۱۳۹۳توسط سفیر دولت فرانسه در تهران و در محل رزیدانس سفارت فرانسه به محمود دولت‌آبادی نویسنده پیشکسوت و برجسته ایرانی اهدا شده است