شهاب حسینی نشان شوالیه گرفت

پایگاه خبری نمانامه: شهاب حسینی که برای بازی در فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی، جایزه بهترین بازیگری جشنواره کن را دریافت کرده است، نشان شوالیه کشور فرانسه را هم به‌دست آورد.

وزارت فرهنگ و هنر فرانسه، نشان شوالیه را به‌خاطر خلاقیت و مشارکت در پیشرفت و گسترش هنر و ادبیات در جهان، به هنرمندان اهدا می‌کند.

شهاب حسینی هم که تاکنون موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگری از جشنواره‌های کن و برلین شده است، طی مراسمی در سفارت فرانسه، نشان شوالیه را از فیلیپ تیه بو، سفیر آن کشور در تهران، دریافت کرد.

نشان «شوالیه» چیست و به چه کسانی اهدا می‌شود

نشان ملی لیاقت یا نشان شوالیه، نشان هنر و ادب، نشان افسر یا آفیسر و … نشان‌ها و مدال‌هایی هستند که دولت فرانسه در مقاطع مختلف زمانی از طرف دولت فرانسه به اهالی فرهنگ و هنر یا فعالین سیاسی اهدا می‌شود. نشان شوالیه شاید نام آشناترین این نشان‌ها باشد که تا کنون چند باری هم نصیب شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری کشورمان شده است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه این نشان و افرادی که تا کنون از سوی دولت فرانسه لایق دریافت عنوان “شوالیه” شده‌اند؛ و حواشی مطرح درباره آن. اگرچه جوایز بین‌المللی نظیر جایزه صلح نوبل، جوایز جشنواره‌های سینمایی مانند کن و اسکار و … رنگ و بویی سیاسی به خود گرفته‌اند و در پیش‌برد اهداف فرهنگی-سیاسی غرب اهدا می‌شوند، اما نشان شوالیه تا کنون بیش از جوایز دیگر توانسته‌ است ماهیت هنری و فرهنگی خود را حفظ کند.
نشان‌های دولتی فرانسه
دولت فرانسه برای تقدیر از هنرمندان، فعالین سیاسی و عموما افرادی که به موفقیت‌های قابل تقدیری نائل می‌آیند، نشان‌های مختلفی طراحی نموده که هرساله به شهروندانی از کشورهای مختلف اعطا می‌شود. قدیمی‌ترین این نشان‌ها با عنوان نشان “لژیون دونور” (Légion d’honneur) بوده که پس از آن و با هدف تسهیل شرایط اعطای آن (و بدلیل شرایط سخت اعطای نشان لژیون دونور) نشان‌های دیگری با عنوان نشان ملی لیاقت و نشان  هنر و ادب نیز ایجاد شد.
فلسفه نام‌گذاری نشان “شوالیه”
در قرن یازده میلادی و پس از کشمکش‌های ترکان سلجوقی و خلفای فاطمی مصر بر سر سرزمین‌های غربی شامات، مسیحیان از طرف خلیفه فاطمی متهم به همدستی با ترکان شدند. در نتیجه فشار بر آن‌ها افزایش یافت و پاپ اوربان دوم غرب مسیحی را برای حمایت از مسیحیان و آزادسازی سرزمین‌های مقدس از دست مسلمین بسیج نمود. پادشاهان اروپا و فئودال‌ها نیز که مرزهایشان در اروپا تثبیت شده بود به بهانه حمایت از زائران بیت‌المقدس و مسیحیان شرق و در حقیقت برای تصرف ممالک اسلامی و ثروت‌های افسانه ای آن رهسپار فلسطین می‌شوند.
سه سال بعد بیت‌المقدس را فتح می‌کنند و دست کم ۴۰ هزار مسلمان در شهر را قتل عام می‌نمایند.
مرور خاطرات یکی از سربازان صلیبی شرکت‌کننده در این جنگ به نام ریموند، عمق جنایت‌های وحشیانه سپاه صلیبیان را نشان می‌دهد.
وی در زمینه دستاوردهای این جنگ به خصوص تصرف بیت‌المقدس توسط سپاه صلیبیان به خود می‌بالد و این چنین یاداشت‌های خود را آغاز می‌کند:
“مناظر شگفت‌انگیزی بود، بعضی از مردان سر دشمنان را قطع می‌کردند، برخی دیگر دشمنان را که بر روی برج بودند، هدف تیر قرار می‌دادند و برخی دیگر را شکنجه می‌کردند و در آتش می‌انداختند.
در شهر پشته‌هایی از سر و دست و پا دیده می‌شد به طوری که برای حرکت باید با احتیاط از میان اجساد انسان‌ها و اسب‌ها عبور می‌کردیم. اما این پیروزی‌ها در مقایسه با آنچه که در معبد سلیمان انجام می‌گرفت، قابل مقایسه نبود.
 در معبد سلیمان مردان صلیبی درحالی که خون به زانوها و افسار اسب‌هایشان رسیده بود، عبور کردند. اورشلیم (بیت‌المقدس) توسط سپاه صلیبیان تصرف شد و به عنوان پایتخت آنها اعلام گردید.”
هسته اولیه شوالیه های تمپلر یا شوالیه های معبد که سال ۱۱۲۹ میلادی ” شورای کلیسای تروی” به آن رسمیت داد و به حمایت از آن پرداخت ، یک گروه ۹ نفری از نجیب زادگان فرانسوی بودند که علائق مذهبی شدید و پیوند عمیقی با هم داشتند و با اجازه بالدوین دوم، پادشاه اورشلیم در کوه معبد در مکان معبد ویران شده سلیمان در مسجد الاقصی مستقر شده و به همین دلیل عنوان شوالیه های معبد را برگزیدند. در بسیاری از منابع آمده است که شوالیه‌های معبد در دوران اقامت در اورشلیم با گروه مخفی یهودی که از آموزه‌های قباله پیروی می‌کردند ارتباط برقرار کرده و تحت‌تاثیر این نهاد سری قرار گرفتند که در نتیجه آن مسیحیت را رها کرده و به اجرای آداب جادوگری پرداختند.
الیمنس لیوای، نویسنده فرانسوی کتاب تاریخ جادوگری، شواهد تفصیلی در این کتاب ارائه می‌دهد و اثبات می‌کند، شوالیه‌های معبد نخستین گام را در پذیرش تعالیم کابالا برداشتند. با پایان یافتن جنگ‌های صلیبی این شوالیه‌ها در کشورهای اروپا به ویژه در فرانسه مستقر شدند.