دو نگاه متفاوت به «مردن در آب مطهر»/ شعاری و کلیشه‌ای یا قدمی رو به جلو؟!

🎬

.
◾️ افشین علیار
پایگاه خبری نمانامه: «مُردن در آب مطهر» نمی‌تواند موفقیت آثار قبلی‌اش را به همراه داشته باشد چرا که این فیلم از نظر مضمون و نگرش به هیچ وجه متقاعد کننده نیست. قصه دچار مفاهیم شعاری و کلیشه‌ای شده که نمی‌توانیم با آن به طور کامل همراه شویم.
.
فیلمنامه ضعف جدی دارد و آن هم به دلیل عدم شخصیت پردازی است. فیلم توان و کشش مورد نظر فیلمسازش را ندارد و انگار ایده فیلم که می‌توانست به بهترین نحو شکل بگیرد فدای مضمون زدگی‌های بی‌منطق شده است. نحوه شکل‌گیری و ایجاد ارتباط شخصیت‌ها در فیلم کاملا الکن است. شروع فیلم آنقدر زود رخ می‌دهد که نمی‌توانیم منطق کاراکترها را درک کنیم. فیلمساز موضوع درستی را برای فیلمش انتخاب کرده، اما بسترسازی مناسب در آن احساس نمی‌شود.
.
کاراکترهای فیلم حامد، سهراب یا ستاره به شخصیت مستقل نمی‌رسند و اساسا موضوع مهم فیلم تبدیل به بی‌اهمیت‌ترین نکته می‌شود که اگر فیلمساز در تغییر دین حامد تمرکز لازم را می‌کرد می‌توانست به نتیجه‌گیری قابل قبولی برسد، در بعضی از سکانس‌ها نگاه ضد ایرانی فیلمساز هم به چشم می‌خورد که البته نمی‌تواند آنقدر تأثیرگذار باشد. فیلمساز در قصه‌گویی ناتوان است، اما ذوق زده پایان‌بندی است که آن دختر بی‌هویت و بی‌اصالت را در لجن‌زار نشان بدهد. این تمام آگاهی فیلمساز از مضمون است.
.
◾️ وحید فرازان
برادران محمودی هوشیارانه و گام به گام فیلم‌های خود با موضوع مهاجران افغانستانی، موضوعی که دغدغه زندگی خودشان و هم‌وطنانشان است، را می‌سازند و به نظر می‌رسد در هر فیلم نسبت به فیلم قبلی قدمی رو به جلو می‌گذارند.
.
این فیلم هم فیلم موفقی است، بخصوص بخاطر اینکه عریان‌تر و نزدیک‌تر به زندگی جوانان افغانستانی پرداخته‌اند. با کمی دقت در فیلم – و پوستر و اسم خوب آن – می‌بینیم که معضل اصلی این جوانان ریشه در چه اعتقاداتی دارد، مخصوصا وقتی با «ملا» آشنا می‌شویم.
.
سنت کردن ملا و کافر شمردن هر کسی که از دین اسلام برگردد و مسیحی شود و… بیانگر خیلی حرف‌هاست که شاید کمتر کسی جرأت کند در فیلمی خاورمیانه‌ای به آن بپردازد. در ضمن داستان فیلم در فیلم دیگری از همین برادران نیز تعریف شده بود: رونا جان: اسم شخصیت دختر همین فیلم اخیر‌. باید از هیأت انتخاب تشکر کرد که خوی نژادپرستانه‌ و نگاه ایدئولوژیک، مانع از آن نشده که «مردن در آب مطهر» پشت در جشنواره فجر بماند.